Dagens samhälle sätter stor press på ungdomar och deras status bland sina vänner. Det är viktigt att synas och höras och man vill gärna imponera på kompisarna och bekanta så mycket som möjligt. Nu kanske detta inte är sant för alla ungdomar men jag tror säkert att många läsare kan känna igen sig i detta. Ett exempel på detta är hysterin kring extraljus som varenda förare har monterad på sin bil nuförtiden. Men detta kanske inte är så negativt trots allt då lamporna bidrar till ökad vägsäkerhet.
Ett extraljus används framförallt på bilar, lastvagnar och andra fordon som är i behov av mer ljus vid mörkerkörning. Normalt sätt brukar man dela upp extraljusen i två olika kategorier, Pencil och Flood som är benämningar för hur lampan sprider ljuset. Pencil betyder att lampan avger ett smalt ljus med lång räckvidd medan Flood betyder att ljuset istället sprids på bredden med betydligt kortare räckvidd. Vad som är bäst beror helt på vad man själv föredrar som förare. Oftast vill man ha både långt och ett brett ljus, då rekommenderar jag att man kombinerar de olika ljusbilderna genom att välja Combo istället. Combo är den tredje ljusbilden somkombinerar det bästa från de båda världarna.
En LED ljusramp ger ett likvärdigt ljus som extraljus med skillnaden att slutresultatet ofta blir något snyggare på grund av rampens utformning. En ljusramp med LED levererar ungefär lika mycket ljus men ljuset har en tendens att ofta spridas mer på bredden än på längden framförallt när det gäller billigare ramper. En nackdel med ljusramper är att det kan vara svårt att hitta lämpliga ställen att montera dom på. Det vanligaste är att man monterar en ljusramp antingen vid nummerskylten ellervid ”grillen” på bilen. Både extraljus och ljusramper bidrar till förbättrad sikt och ökad säkerhet när man kör med bilen på kvällarna. Det är därför kanske inte så dumt med andra ord att ungdomarna i dagens samhälle gillar att ”styla” sina bilar med nya fordonslampor.